تعداد
عنوان
قیمت
سبد خرید شما خالی است.
  • 246
  • 880 مرتبه
  • 1402/04/17

تردز، هماورد توییتر، توسط متا منتشر شد

تردز، هماورد توییتر، توسط متا منتشر شد

تِرِدز برنامه‌ای متن‌محور مانند توییتر است که کاربران را قادر می‌سازد با هم تعامل و گفت‌وگویی نزدیک‌تر به دنیای واقعی داشته باشند. این برنامه به‌عنوان زیرمجموعۀ اینستاگرام در تاریخ 5 ژوئیه در 100 کشور جهان منتشر شد. در این نوشته می‌خواهیم با تردز، نحوۀ آغاز کار با آن و نیز آیندۀ احتمالی آن در رقابت با توییتر صحبت کنیم. پس با ما از تیم نگارش و تولید محتوای خاص‌باکس همراه باشید.

تردز چیست؟

اکتبر سال 2022 بود که ایلان ماسک کنترل توییتر را در دست گرفت و تغییراتی در سیاست‌گذاری مرتبط با انتشار محتوا در آن اعمال کرد. یکی از این تغییرات محدودیت مشاهدۀ توییت برای هر فرد در روز بود. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقالۀ زومیت را ببینید.) این امر باعث شد تا بسیاری از کاربران توییتر تصمیم به ترک آن و پیوستن به شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند تامبلر بگیرند. شرکت متا هم فرصت را از دست نداد و برنامه‌ای ساخت به‌نام تردز (Threads) که متن‌محور است و کاربران را قادر می‌سازد با هم تعامل و گفت‌وگویی نزدیک‌تر به دنیای واقعی داشته باشند.

این اولین باری نیست که متا از قابلیت‌های متنی در برنامه‌های خود استفاده می‌کند؛ پیش از این هم اینستاگرام در یک به‌روزرسانی از قابلیتی با نام یادداشت‌ها (Notes) رونمایی کرد که کاربران می‌توانستند نوشته‌ای را به‌مدت 24 ساعت با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارند. پس از تحولات توییتر، کارکنان متا تصمیم گرفتند تا قابلیت یادداشت‌ها را توسعه داده و آن را تبدیل به یک پلتفرم جدا کنند. این شد که کار روی توسعۀ اپلیکیشن تردز از ژانویۀ 2023 تحت عنوان «پروژۀ 92» آغاز شد و این برنامه سپس در تاریخ 5 ژوئیه در دسترس کاربران 100 کشور جهان قرار گرفت. برنامۀ Instagram Thread در 48 ساعت ابتدایی انتشار خود به بیش از 80 میلیون کاربر دست پیدا کرد و توانست رکورد ChatGPT را بشکند.

کار با تردز

متا استفاده از این برنامه را برای کاربران بسیار راحت کرده و تنها با داشتن حسابی در اینستاگرام و نصب برنامه از پلی‌استور می‌توان به آن دسترسی داشت (لینک دانلود از گوگل‌پلی و اپ استور). هنگام ورود به برنامه و ثبت‌نام، کاربر قادر است همان اطلاعات صفحۀ اینستاگرام خود (مانند تصویر پروفایل، بیو و لینک) را در تردز استفاده یا که آن‌ها را به میل خود شخصی‌سازی کند. نوع پروفایل کسانی که زیر 16 سال (و در بعضی کشورها زیر 18 سال) هستند به‌صورت خودکار روی حالت Private قرار می‌گیرد. سایر کاربران نیز می‌توانند درمورد انتخاب بین Private یا Public بودن پروفایل خود تصمیم بگیرند. اپلیکیشن Threads این ویژگی را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند یا همان دنبال‌شونده‌های اینستاگرام خود را در اینجا هم دنبال کند یا اینکه این کار را به‌صورت جداگانه انجام دهد.

فید اصلی این برنامه پست‌های دنبال‌شونده‌های کاربر و نیز محتوای پیشنهادی تردز را به او نمایش می‌دهد. هر پست می‌تواند شامل 500 کاراکتر متنی، لینک، تصویر و ویدئوی حداکثر 5 دقیقه‌ای باشد. درست مانند توییتر، هر پست قابلیت لایک، ری‌پست، کوت کردن و به‌اشتراک‌گذاری را دارد. کاربر می‌تواند پست خود در تردز را به‌راحتی در استوری اینستاگرامش منتشر کند یا اینکه در سایر شبکه‌های اجتماعی به آن لینک دهد.

بسیاری از ویژگی‌های امنیتی اینستاگرام در تردز نیز وجود دارد. مثلاً کاربر می‌تواند به حساب‌های خاصی اجازۀ منشن کردن یا پاسخ دادن به او را بدهد؛ می‌تواند فهرستی از Hidden Words ایجاد کند و نیز می‌تواند حسابی را در تردز آنفالو، مسدود یا محدود کند. (حساب‌های مسدودشده در اینستاگرام به‌طور خودکار در تردز نیز مسدود می‌شوند!)

آیندۀ احتمالی تردز؟!

تا اینجا از تردز و کارکرد آن گفتیم. خیلی‌ها اپلیکیشن اینستاگرام Threads را قاتل توییتر می‌دانند و معتقدند این برنامه می‌تواند جای آن را بگیرد، به‌ویژه که طی مدت اخیر بسیاری از کاربران توییتر تصمیم گرفته‌اند به پلتفرمی دیگر کوچ کنند. اما آیا تردز واقعاً توان رقابت با توییتر و گرفتن جای او را دارد؟!

یکی از برتری‌های مهم تردز نسبت به توییتر در تعداد کاربران احتمالی آن است. متا امید دارد که بتواند آن 2 میلیارد کاربر اینستاگرام خود را به تردز بیاورد. مارک زاکربرگ، مالک متا، در پستی در تردز گفت که فکر می‌کند یک برنامۀ گفت‌وگومحور می‌تواند به بیش از 1 میلیارد کاربر دست پیدا کند؛ توییتر با اینکه این فرصت را داشت، اما نتوانست. همچنین، لیندا یاکارینو، مدیرعامل جدید توییتر، برنامۀ توییتر را بی‌همتا می‌داند و معتقد است با وجود محدودیت‌هایش، جامعۀ حاضر در آن را نمی‌توان جایی دیگر تکرار کرد.

از طرفی، تردز دچار محدودیت‌هایی است. یکی از آن‌ها عدم امکان حذف حساب کاربری به‌صورت جداگانه است. این مشکل کاربران را بسیار نگران کرده، چرا که آن‌ها فقط می‌توانند حساب تردز خود را غیرفعال یا پست‌هایشان را در آن حذف کنند، اما اگر بخواهند حساب تردز خود را حذف کنند، باید این کار را با حذف حساب اینستاگرامشان انجام دهند. نکتۀ دیگر دسترسی محدود به این پلتفرم است؛ در حال حاضر تنها کاربران اندروید و آی‌اواس می‌توانند به اپلیکیشن تردز دسترسی داشته باشند و خبری از نسخۀ تحت‌وب آن نیست.

جمع‌بندی

در دنیایی که هر روز شاهد تغییریم، می‌توان انتظار داشت که حتی بهترین‌ها هم شکست بخورند. برنامۀ Instagram Threads به‌تازگی منتشر شده و تمامی اطلاعات مرتبط با آیندۀ آن بیشتر بر پایۀ حدس و گمان است. اما همه می‌دانند که پشت این برنامه در سبقت‌گیری از توییتر به تعداد کاربران اینستاگرام گرم است. در کنار همۀ این‌ها اما چیزی که به عقیدۀ آدام موسِری، مدیرعامل اینستاگرام، برای موفقیت پلتفرم‌های نوپا مهم است تعداد بالای کاربران ثبت‌نام‌کننده نیست، بلکه حفظ و درگیر کردن بلندمدت آن‌ها با پلتفرم است.

مبارزه‌ای که پیش‌تر قرار بود مبارزه‌ای فیزیکی میان ماسک و زاکربرگ باشد، اکنون و با انتشار تردز به دنیای فناوری و شبکه‌های اجتماعی وارد شده و باید دید در این میدان نبرد، که داور آن میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی است، کدام‌یک پیروز می‌شود؟ ماسک و توییتر که کاربر باید با دست پر برود آنجا، یا زاکربرگ و تردز که هر کسی با همان اندک دنبال‌کنندۀ خود نیز می‌تواند جرئت نوشتن پیدا کند؟

از اینکه در این نوشته با تیم نگارش و تولید محتوای خاص‌باکس همراه بودید، سپاسگزاریم. سایر نوشته‌های ما را می‌توانید در این صفحه ببینید.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.